NY HHX Ringkøbing

uc@ucrs.dk +45 96 80 15 00

Læs mere

Gennem det daglige arbejde skal det tilstræbes, at eleverne opnår gode studievaner, udvikler ansvarsfølelse og engagement samt tilegner sig en så høj grad af selvstændighed som muligt.

De overordnede beskrivelser af mission, vision, værdier og skolens kvalitetssystem findes på siden for UCRS kvalitet.

Karakterer og gennemførsel

Herunder finder du et link til Undervisningsministeriets statistikoplysninger vedrørende de enkelte handelsgymnasier. For at se oplysninger for UCRS Gymnasiet HHX Ringkøbing vælges denne skole på listen:

Link til Undervisningsministeriets statistik

Elevtrivsels[-]undersøgelse

Hvordan vurderer du:

  • elevernes egen indsats i undervisningen?

  • lærernes engagement i undervisningen?

  • skolens vedligeholdelse og udseende?

  • sammenhæng mellem fagene i uddannelsen?

  • skolens vedligeholdelse og rengøring?

Dette er blot nogle af kategorierne i undersøgelsen, der også beskæftiger sig med bl.a. brugen af IT, fravær og fremtidsplaner.

 

Undervisnings- og arbejds[-]former

Undervisningsformerne på Gymnasiet HHX Ringkøbing udvikler sig hele tiden, både internt og i tæt samarbejde med eksterne partnere.

Vi prioriterer den enkelte elevs faglige udbytte af undervisningen højt, og som elev på HHX vil du derfor opleve flere forskellige undervisningsformer.

Traditionel klasseundervisning er stadig en væsentlig undervisningsform – især ved gennemgang af nyt stof. Men derudover udvikler vi løbende forskellige former for undervisningsdifferentiering, hvor eleverne arbejder i større eller mindre grupper, og hvor de bl.a. sammensættes efter reelle faglige kompetencer, interesseområder, sociale kompetencer, progression m.m.

I en række fag arbejder vi også meget med individuelle undervisningsformer som en konsekvens af elevernes forskellige faglige forudsætninger. Denne individuelle undervisning foregår ofte uden for det almindelige skoleskema og har til formål at tilbyde den enkelte elev en mere ”skræddersyet” undervisning.

Skolens pædagogiske udgangspunkt - HHX

Hovedsigtet med uddannelsen til Højere Handelseksamen er at kvalificere eleverne bedst muligt til optagelse på og gennemførelse af en videregående uddannelse. Udgangspunktet for den pædagogiske tilrettelæggelse af undervisningen er derfor, at eleverne tilegner sig arbejdsmetoder og -redskaber, som skal gøre dem studieegnede.

Et vigtigt element i det pædagogiske grundsyn er, at alle elever har samme krav på udbytte af undervisningen. Det betyder, at undervisningen tager udgangspunkt i elevernes individuelle forudsætninger – og at vi bruger forskellige former for pædagogik.
Hvis der er elever, der har svært ved at følge med i undervisningen, etablerer skolen lektiehjælp i udvalgte fag.

Samarbejde og medindflydelse

Skolen har etableret klasseråd for hver HHX-klasse. Den enkelte klasselærer er ansvarlig for indkaldelse til klasserådsmøder. Her deltager alle klassens lærere for bl.a. at planlægge virksomhedsbesøg, tværfaglige forløb, erhvervscase, koordinering af terminer for aflevering af skriftlige arbejder osv.

 

Undervisnings[-]miljø[-]vurdering

Ifølge Lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø kapitel 4, §6, skal skolens ledelse sørge for, at der udarbejdes en skriftlig vurdering af det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø på skolen. 

Vi gennemfører evalueringen jævnligt og vi får normalt meget positive resultater. 

Årets gang med evalueringer

De løbende og årligt tilbagevendende evalueringsprocesser, skolen gennemfører, er nervesystemet i kvalitetsudviklingen.

Ved evalueringerne forsøger vi at blotlægge de områder, hvor der kræves en indsats for at kunne være tilfreds med resultaterne.

Mindre aktiviteter, som kortere kurser og særlige begivenheder, vurderes for sig ved lejlighedsevalueringer.

De faste evalueringer foregår på bestemte tider i skoleårets forløb og har hver sit fokus. På basis heraf besluttes konkrete mål for kvalitetsforbedringer, der skal arbejdes med i perioden frem til næste evaluering.

Elevtrivselsundersøgelsen - efteråret

I denne nationale undersøgelse evaluerer eleverne skolen som helhed. Herigennem søger skolen at få belyst elevernes oplevelse af at gå, lære og være på Gymnasiet HHX Ringkøbing.

Denne undersøgelse bliver opsummeret. Den vil ligesom den interne evaluering være med til at danne udgangspunkt for forbedringer.

Studiekompetence

Gymnasiet HHX Ringkøbing deltager jævnligt i udviklingsforløb for at styrke HHX-elevernes studiekompetence.

Målet med forløbene er at forberede eleverne på videre uddannelse i henhold til læreplanerne. Det sker først og fremmest på det faglige niveau, samtidig med at de metodiske kompetencer styrkes i forbindelse med eksempelvis Erhvervscase og Studieområdet.

I regi af studievejledningen deltager elever på både 2. og 3. år HHX i uddannelsesmesser, Uddannelse uden Grænser og studiedag på AU i Herning. Samtidig får de gennemgået den internetbaserede uddannelsesguide UG.dk og en masse anden nyttig information om videregående studier.

I personlige samtaler med HHX-eleverne på både første og tredje år gør studievejlederen eleverne opmærksomme på mulighederne for videregående uddannelse. Vi kan også tilbyde besøg på højere læreanstalter og har løbende kontakt til de institutioner, hvor vores elever videreuddanner sig.

Et foreløbigt resultat af indsatsen viser, at overgangen fra HHX til videregående uddannelser gennem de senere år er steget fra knap 40 % til godt 50 %.

Tilstede[-]værelses[-]politik

På Gymnasiet HHX Ringkøbing skal eleven deltage i undervisningen og aflevere alle skriftlige afleveringer. 

Hvis skolen vurderer, at fraværet er for højt, vil man:

  1.     Modtage en skriftlig advarsel
  2.     Få frataget SU/Indkaldes til samtale sammen med forældre
  3.     Ikke blive rykket op/komme til eksamen

Indstempling gennem fingeraftrykssystemet må kun finde sted, hvis man er til stede i undervisningen.

Overtrædelse af denne regel betragtes særdeles alvorligt og vil føre til øjeblikkelig skriftlig advarsel. Og ved gentagelse kan bortvisning finde sted.

I forbindelse med ønsker om friperioder, eksempelvis til rejser, skal eleven være meget opmærksom på, at en sådan friperiode øger risikoen for, at eksamen/oprykning ikke finder sted.

Der kan kun dispenseres fra reglerne i helt særlige tilfælde – ved alvorlig sygdom eller lignende. Og der kan kun dispenseres, såfremt det er fagligt forsvarligt.

Fraværstal

Gennemsnit for alle elever på Gymnasiet HHX Ringkøbing:

Skoleåret 22/23
Fysisk fravær: 7,4%
Skriftligt fravær: 1,1%

Skoleåret 21/22
Fysisk fravær: 7,2%
Skriftligt fravær: 1,1%

Skoleåret 20/21
Fysisk fravær: 3,8%
Skriftligt fravær: 1,2%

Skoleåret 19/20
Fysisk fravær: 4,4%
Skriftligt fravær: 1,3%

Skoleåret 18/19
Fysisk fravær: 6,3%
Skriftligt fravær: 2,0%

Skoleåret 17/18
Fysisk fravær: 5,9%
Skriftligt fravær: - *

*Det har ikke været muligt at opgøre status over elevernes afleveringer i skoleåret 2017/2018, da der ikke har været adgang til et system, og der har været tvivl om regelsættet.

Frivillighedsvejleder

Som elev på en ungdomsuddannelse kan du få forbedre dit CV og berige dit fritidsliv på samme tid. 

Frivillighedsbevis

Når du har udført frivilligt arbejde i mindst 20 timer og meget gerne mere, kan du få et frivillighedsbevis. Den organisation, du udfører frivilligt arbejde for, udfylder beviset og underskriver det.

Frivillighedsbeviset er en dokumentation på, at du har udført et projekt frivilligt forløb, og du kan vedlægge det til dit eksamensbevis, når du søger uddannelse eller arbejde.

Kontakt skolens frivillighedsvejleder

Vores frivillighedsvejledere står klar til at vejlede dig om, hvordan og hvor, du kan gøre en forskel for dig selv og andre på samme tid.

 

Jens Præstegaard
Rektor og frivillighedsvejleder                                                               
                                                                              
Telefon: 6094 3166
JP@ucrs.dk

Alarmberedskab

Instruks ved brand eller ulykke.

Instruks+Ved+Brand++Ulykke+Vasevej+ +01 04 2017
493kb
Download

Eksamen

Eksamensperiode

Mundtlige og skriftlige prøver afholdes i maj og juni efter hvert afsluttet skoleår. Derudover er der sygeeksamen i august. Derudover afholdes der prøver i fagene Almen sprogforståelse og Økonomisk grundforløb i slutningen af grundforløbet i 1.g. Der afholdes også termins- og årsprøver i løbet af skoleåret.

I 3.g skriver alle elever et studieområdeprojekt med tilhørende mundtlig eksamen i maj/juni.

I skoleåret 2023/24 er eksamensperioden fra 23. maj 2024 til og med 26. juni 2024.

Antal prøver og udtræk af prøvefag

Alle elever skal til 10 eksamensbegivenheder i løbet af de tre år på gymnasiet. To af de 10 eksamensbegivenheder er obligatoriske: Dansk A skriftlig og Studieområdeprojektet, hvor den skriftlige opgave samt det mundtlige forsvar tæller som én eksamensbegivenhed.

Alle elever skal til eksamen i fag på A-niveau. Har man flere end 4 A-fag skal man til et tilsvarende antal ekstra prøver. Alle skal mindst til 3 skriftlige og 3 mundtlige prøver.

I løbet af de tre år skal elever til mindst 5 interne skriftlige og mundtlige prøver. Prøver i dansk, matematik samt studieretningsfag er obligatoriske.

I skoleåret 2023/24 offentliggøres de skriftlige eksaminer 14. maj 2024 og hele eksamensplanen 22. maj 2024.

Regler for eksamen

Jf. Bekendtgørelse om prøver og eksamen i de almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser BEK nr 343 af 08/04/2016 (link) og Bekendtgørelse om visse regler om prøver og eksamen i de gymnasiale uddannelser BEK nr 1276 af 27/11/2017 (link)

Adgang til prøver

En elev kan aflægge prøve i et fag, når eleven har fulgt undervisningen i faget i det pågældende skoleår eller i det pågældende undervisningsforløb, medmindre andet følger af reglerne for den enkelte uddannelse. Det er en betingelse for adgang til eksaminationen, at de formelle krav til opgaver, projekter, synopser mv. (produktet), som eleven til brug for eksaminationen skal have udarbejdet som led i prøven i henhold til reglerne for den enkelte uddannelse, er opfyldt.

Når produktet er udarbejdet af en gruppe, har eleverne et fælles ansvar for opfyldelsen af de formelle krav. Hvis kravene ikke er opfyldt, kan ingen af de pågældende aflægge prøven, medmindre der foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde, at en eller flere af gruppens medlemmer skal tilbydes et nyt prøveforsøg.

Eleverne tilmeldes automatisk eksamen.

Sygdom

Er man forhindret i at gennemføre eksamen pga. af dokumenteret sygdom eller anden uforskyldt grund har man mulighed for at aflægge eksamen snarest muligt. Sygeeksamen ligger i august i det følgende skoleår.

Hjælpemidler

Som udgangspunkt er alle hjælpemidler tilladt. Kommunikation med omverdenen samt brug af internettet er forbudt. Du har dog adgang til i-bøger du har brugt i undervisningen, online-ordbøger og evt. andre ting i undervisningsbeskrivelsen som ikke kan gemmes på computeren. Alt andet skal gemmes lokalt på din egen computer.

Snyd

Eksamensbesvarelsen skal være elevens egen og selvstændige besvarelse. Hvis eleven foretager sig handlinger for at få eller give hjælp til besvarelse, betragtes det som snyd. Det samme gælder hvis eleven benytter ikke-tilladte hjælpemidler, udgiver andres arbejde for at være sit eget eller afleverer eget tidligere bedømt arbejde uden en henvisning dertil.

Konsekvensen af snyd er enten karakteren -3 eller en bortvisning fra eksamen. En bortvisning kan ske både under og efter en eksamen og medfører en re-eksamen i næste ordinære eksamenstermin (typisk i eksamensperioden i næste skoleår).

Skolen kan overvåge, logge og tage stikprøver af netværkstrafik under prøven. Skolen kan også gøre brug af monitoreringsprogrammer under eksamen.

Prøvens start

En prøve er begyndt, når uddelingen af opgaverne er begyndt, eller når eleven er blevet gjort bekendt med prøvespørgsmålet, opgaven, opgavetitlen, forberedelsesmaterialet eller lignende. Prøven afvikles inden for den i læreplanen fastsatte tidsramme. En eventuel forberedelsestid indeholder tid til udlevering af opgave og materiale. Eksaminationstiden ved en prøve med mundtlig besvarelse indeholder tid til votering og karakterfastsættelse

En elev, der udebliver fra eller kommer for sent til en prøve, har ikke krav på at aflægge prøven. Hvis det anses for udelukket, at en elev, der kommer for sent til en skriftlig prøve, kan have modtaget nogen oplysning om opgaven, og hvis institutionen skønner, at forsinkelsen er rimeligt begrundet og af kortere varighed, kan eleven få lov til at deltage i prøven. Prøvetiden forlænges ikke. Institutionen kan i særlige tilfælde beslutte, at prøvetiden forlænges. Hvis institutionen skønner, at udeblivelsen eller forsinkelsen er rimeligt begrundet, kan eleven få tilbud om at aflægge prøve på et senere tidspunkt.

Klage

Klage over prøver indgives af eleven til institutionen. Klagen skal være skriftlig og begrundet.  Klage indgives senest 2 uger efter, at bedømmelsen af prøven er bekendtgjort på sædvanlig måde. Til brug for klagesagen skal eleven have udleveret kopi af den stillede opgave og ved prøver med skriftlig besvarelse tillige kopi af egen opgavebesvarelse. Klage indgives individuelt og skal nøje angive de faktiske omstændigheder, som efter klagerens mening bør begrunde en imødekommende afgørelse. Klagen kan vedrøre:

1) eksaminationsgrundlaget, herunder prøvespørgsmål, opgaver og lignende, samt dets forhold til uddannelsens mål og krav,

2) prøveforløbet eller

3) bedømmelsen.

Karaktervægte

Karakterer indgår med følgende vægte i eksamensresultatet:

1) Fag på A-niveau indgår med vægten 2.

2) Fag på B-niveau indgår med vægten 1,5.

3) Fag på C-niveau indgår med vægten 1.

4) Studieområdeprojektet i teknisk og merkantil studentereksamen indgår med vægten 2.

6) Erhvervscase i merkantil studentereksamen indgår med vægten 1,5.

7)Karakteren for en afsluttende, intern prøve i hhv. Almen sprogforståelse og Økonomisk grundforløb indgår i det samlede eksamensresultat med vægten 0,25.

Ordensregler ved eksamen og interne prøver

  • Ved sygdom skal du ringe til skolen (97 32 02 00).
  • Mødetid er senest 30 min. før start. Lokalerne åbnes senest 35 min. før start. Kommer du for sent, skal du henvende dig på kontoret, som afgør, om du har lov til at deltage i prøven.
  • Find de tilladte hjælpemidler frem og sæt tasken væk fra pladsen.
  • Sluk din mobiltelefon og læg den på vagtens bord.
  • Medbring høretelefoner til brug ved lyd/videobilag. Høretelefoner kan lånes i nødstilfælde.
  • Aflevering af eksamensopgaver foregår på netprøver.dk.
    • Matematik A: Delprøven uden hjælpemidler afleveres i papirform. Delprøven med hjælpemidler afleveres på netprøver.
    • Spansk A: Delprøven uden hjælpemidler afleveres i papirform. Delprøven med hjælpemidler afleveres på netprøver.
  • Der må kun kommunikeres med vagten, hvilket sker ved håndsoprækning.
  • Ingen forlader lokalet de sidste 30 min. af prøven. Ellers må du stille rejse dig og gå, når du er færdig og har fået tilladelse af vagten. Ved aflevering før tid skal du forlade både lokalet og gangen. Du må tage din telefon med, men ikke andre ting. De kan hentes når eksamen er slut.
  • Når eksamen er slut, må ingen forlade deres pladser og tale sammen, før alle har afleveret.
  • Det er tilladt at høre dæmpet musik i høretelefoner. Du må ikke streame musik fra nettet når du ikke har adgang til internettet. Computere må ikke anvendes til spil, film og anden underholdning.
  •  Til mundtlig eksamen med forberedelsestid skal du medbringe din egen computer til brug i forberedelsen.
  • Overtrædelse af reglerne medfører bortvisning fra prøven.

Reglementer

Se de overordnede studie- og ordensregler for UCRS her: Studie- og ordensregler